مسول واحد : فاطمه رضانژاد میزان تحصیلات : کارشناسی اتاق عمل سوابق خدمتی:24 سال و 3 ماه
تعداد همکاران خدماتی شاغل دربخش که ابلاغ صلاحیت اشتغال درواحد استریلیزاسیون را دارند: 6 نفر موقعیت جغرافیایی: در طبقه 1-) دارای سه ناحیه کثیف،تمیز واستریل میباشد.
ناحیه کثیف:محل پاکسازی و آلودگی زدایی وسایل و ابزار ناحیه تمیز: محل مرتب کردن ،بسته بندی و اماده سازی و استریل ناحیه استریل:محل ذخیره سازی و انبار وسایل استریل دارای دو عدد دستگاه اتوکلاو دو عدد دستگاه ست شور و دو عدد آسانسور میباشد . واحد استریلیزاسیون مرکزی(واحد پاکسازی،ضدعفونی و استریلیزاسیون وسایل و ابزار جراحی) نقش بسیار مهمی در کنترل عفونتهای بیمارستانی و حفاظت از عفونتهای اکتسابی دارد. هدف از وجود این احد :ایجاد شرایط ایمنی و استاندارد برای ابزار آلات جراحی و اقلام منسوج و غیرمنسوج مورد استفاده در اتاقهای عمل و سایر بخشهای بیمارستان دارد .
شرح وظایف مسئول : *جهت ارتقا ایمنی بیمار و همکاران نظارت بر عملکرد کارکنان در قسمتهای مختلف بخش لازم و ضروری میباشد .با توجه به حساسیت عملکردی این بخش باید همواره یک برنامه مداوم آموزش و نظارت بر کارکنان بخش باشد . 1-مدیریت و نظارت بر تردد صحیح کارکنان در قسمتهای مختلف با توجه به اصول کنترل عفونت 2-نظارت بر شستشوی صحیح اولیه ابزار جراحی توسط اتاق عمل و بخشهای دیگر با توجه به اینکه بدون انجام پاکسازی به طور کامل ، فرایند استریلیزاسیون موفقیت آمیز نخواهد بود . 3-نظارت بر نحوه تحویل ستها از لحاظ تمیزی و خیس نبودن ، تعداد اقلام و نوع اقلام و نظارت بر ثبت آنها در دفتر تحویل . اطلاع به مسول بخش مربوطه در صورت صحیح نبودن روند 4-آموزش و نظارت بر نحوه آماده سازی محلولهای ضدعفونی هر 14 روز یا کمتر بر حسب کثیف شدن محلولها و کاهش میزان محلول و تغییر رنگ محلول 5-تحویل گرفتن دستگاه ست شور و چک پرینت، فیلتر و محلولهای آن 6-نظارت و کنترل استفاده از لوازم حفاظت فردی در حین کار و شستشوی ابزار توسط همکاران 7-تحویل نظافت روزانه کل بخش و نظارت بر استفاده اختصاصی از وسایل در هر یک از فضاها 8-نظارت بر بسته بندی صحیح ستها و شانها و تاکید و کنترل استفاده از تستها و لیبل بخار با مشخصات صحیح 9-نظارت و انجام پایش فرایند پاکسازی ستها با تست پروتئین ،ثبت در دفتر و انجام اقدامات اصلاحی 10-نظارت بر چک دستگاههابا تستهای بوویدیک ،پی سی دی و بیولوژیک و نظارت بر پودر زنی واشرها و ثبت در دفتر 11-چک و کنترل هتلینگ بخش وسایل مورد نیاز و تستها و واشرها و لیبل و ...و برآورد ودرخواست خرید در صورت کاهش موجودی 12-چک وسایل استریل انبار شده در قسمت استریل در آغاز شیفت از لحاظ استریل بودن تغییر رنگ لیبل و چسبها و رعایت اصول چینش در قفسه ها 13-نظارت بر انتقال صحیح ستهای استریل به بخشهای بیمارستان و تذکر و آموزش در صورت صحیح نبودن روند 14-چک دما و رطوبت قسمتهای مختلف بخش مخصوصا قسمت استریل در صورت استاندارد نبودن، اطلاع به تاسیسات جهت تنظیم آن و در صورت طول کشیدن هماهنگی با مسولین بخشها برای انتقال ستها در اسرع وقت 15-چک دستگاهها اطلاع به تجهیزات جهت تعمیر، پیگیری برای حضور تجهیزات و شرکت مربوطه طی روزهای متوالی 16-نظارت بر ثبت مستندات مربوط به چک دستگاهها 17-ارسال تستهای اسپور گذاشته شده داخل دستگاهها به آزمایشگاه و ثبت آنها 18-در صورت خرابی دستگاهها هماهنگی با دفتر پرستاری ،مدیریت ،کنترل عفونت،بیمارستان مقصد جهت انتقال ستها به مراکزدیگر با انجام تمامی مراحل قانونی جهت انتقال 19-تنظیم برنامه کاری کارکنان تحت نظارت ،هدایت کارکنان در انجام وظایف،ارائه راهنماییهای لازم به کارکنان ، کمک به آنها 20-کنترل و نظارت مستمر بر چگونگی عملکرد همکاران و کنترل چگونگی مصرف و نگهداری دستگاهها تمامی وظایف تحویل ،پاکسازی ، ضدعفونی ،بسته بندی و استریلیزاسیون و همچنین کار با دستگاهها در بخش توسط همکاران بخش با نظارت مسول انجام میپذیرد.